Omvormers zijn schaars, of zijn er mogelijkheden?

David Vermersch

Wij weten dat, of het nu gaat om energiegemeenschappen, peer-to-peer uitwisselingen of individuele productie, fotovoltaïsche energie deel uitmaakt van de energiemix van morgen. Er zijn echter enkele feiten die het uitvoeringsproces van zowel particulieren als bedrijven vertragen om het op korte termijn te overwegen. En dit ondanks de huidige ongekende energiecrisis. Een daarvan is de installatietijd, die wordt vertraagd door een tekort aan omvormers. En toch, net zoals de zon elke ochtend opkomt, ligt de oplossing recht voor onze neus.

Duizenden omvormers beschikbaar

Het principe is eenvoudig. Een van de eerste dingen die kapot kunnen gaan (toch niet zo vaak) bij een fotovoltaïsche installatie, is de omvormer. Statistisch gezien is dit het element dat in bestaande installaties het vaakst wordt vervangen. En dat is het probleem! Waarom vervangen? Waarschijnlijk uit onwetendheid, gemak of eenvoud. Maar nooit uit snelheid of verplichting.

Een efficiënte, snelle en kosteneffectieve oplossing.

In feite zijn er al sinds enkele jaren oplossingen beschikbaar. En het minste dat we kunnen zeggen is dat het ook hier om duurzaamheid gaat. Inverter Service BV, een Belgisch bedrijf opgericht in 2016, vroeg zich af of het mogelijk was om iets anders te doen dan deze omvormers gewoon ‘weg te gooien’. De resultaten spreken voor zich. In zes jaren tijd is het bedrijf  verhuisd wegens plaatsgebrek, heeft het een vijftiental mensen in dienst genomen en beschikt het nu over ultramoderne apparatuur waarmee het niet alleen tests en diagnoses kan stellen, maar ook en vooral de defecte omvormers kan repareren die installateurs of eigenaars van zonnepanelen opsturen. Beter nog, ze bieden onderhoud en controle aan, om de prestaties van de installaties te maximaliseren.  In België worden jaarlijks gemiddeld meer dan 5.000 omvormers gerepareerd, samen met hun partners in Griekenland en Frankrijk, gaat dit over meer dan 10.000 apparaten per jaar. Het behoeft geen betoog dat deze cijfers elk jaar stijgen, waardoor niet minder dan 250 ton afval per jaar wordt vermeden dat vroeger als “verplicht” werd beschouwd.

Een slaagkans van 90%!

Voor David Vermeersch, oprichter en CEO van het bedrijf uit Wevelgem, lag het idee meer dan voor de hand. “Door de jaren heen hebben we gemerkt dat reparaties lonen. We kunnen ongeveer 90% van de omvormers repareren. In geval een toestel onherstelbaar blijkt  kunnen wij alsnog vaak hetzelfde apparaat, gereviseerd voorstellen om een oplossing voor onze klant te bieden. Na de reparatie bieden wij bovendien 6 maanden garantie op het functioneren van het apparaat, niet alleen op de vervangen onderdelen! De reparatiekosten hangen af van het defect, maar zijn in bijna alle gevallen enkele malen goedkoper dan een nieuw apparaat.

Tot 10 keer sneller dan een nieuwe bestelling

De reparatietijden nemen normaal een week in beslag, spijtig genoeg zijn deze momenteel iets langer door het groeiende succes van de dienst. Dit duurt echter niet langer dan twee weken, een te verwaarlozen tijd als je bedenkt dat bestellingen voor nieuwe apparatuur soms wel acht maanden kunnen duren. Reparaties worden uitgevoerd in de eigen laboratoria van het bedrijf of, wanneer de technische beperkingen dit vereisen, ter plaatse. Dit geldt met name voor centrale omvormers. Het komt ook vaker voor dat een omvormer gedurende verscheidene weken of maanden geleidelijk defect raakt of regelmatig uitvalt alvorens volledig defect te gaan. Dit vermindert zijn efficiëntie zonder dat je het merkt. Om dit te voorkomen beveelt David Vermeersch monitoringoplossingen aan zoals Solar-Log®, die veranderingen in systemen kunnen detecteren, of ze nu 1kW of 100MW zijn. Dit maakt installaties nog efficiënter en duurzamer. Laat maar horen… of liever gezegd omvormer…!

Meer informatie op: www.inverterservice.be